ANALÝZA DIELA

Mar 17

1. AUTOR

Náš obľúbený bod analýzy diela - asi preto, že je najjednoduchší. Tvoj učiteľ ti pošle hru, ktorú musíš rozobrať alebo si ju nájdeš. Ty iba jednoducho odpíšeš meno autora, na dokumente alebo v zadaní. Nebojte sa, v ďalších bodoch to už nebude také ľahké.

Mar 17

2. IDEA

Idea sa pri každom diele líši. Väčšinou sa idea točí okolo základných životných atribútov, s ktorými sa stretávame najčastejšie. Pre tých nechápavých to väčšinou vyplynie po prečítaní hry. Napíšte jednoducho to, čo vám to najviac evokuje. Nič nie je chyba, ale je dôležité, aby ste vedeli PREČO ste to napísali. Snažte sa čo najpresnejšie vystihnúť o...

Mar 17

3. ČAS

Napíšte kedy sa dielo odohráva. Väčšinou ide o nejaké storočie alebo údaj o danom období. Tento údaj sa väčšinou píše niekde na začiatku hry. Ak časový údaj neviete nájsť, opýtajte sa učiteľa alebo spolužiakov. Nie že si to len vyhľadáte na začiatku a nedočítate hru do konca. Na maturite vás to dobehne, tam vás čas veru nezachráni.

Napíšte miesto, kde sa dej danej hry odohráva. Opäť sa to väčšinou dozvedáme na začiatku hry alebo v autorských poznámkach. Dôležité je prečítať celú hru, pretože miesta sa môžu často meniť. To, že je niečo v zátvorke totiž neznamená, že to nie je dôležité alebo ich nemusíte čítať. Treba byť pozorný. Ak sa však dej odohráva iba na zámku...

So vzťahmi v dielach, je to ako so vzťahmi napríklad v škole. Častokrát sú veľmi komplikované a obšírne. Majú veľa problémov a dôvodov, prečo je daný vzťah taký a aký ho vidíte v hre. Netreba byť zbytočne zaujatý a hodnotiť to na základe situácií. Prosím nebuďte v tomto bode prehnane struční. Samozrejme ak vám viac nenapadne, zbytočne nepíšte...

Charakterizujte každú jednu postavu z daného diela. Najdôležitejším je: opíšte ich vlastnosti. Použite veľa prídavných mien, ale tiež môžete napísať v čom sú dobrí a v čom zase nie. Kto sú. V charakteristike je lepšie mať viac. Poriadne sa v postave pošpárajte a rozoberte ju do koreňa. Hľadajte či už v jej vnútornom opise, ale môžete aj v tom...

Pri tomto bode stačí tak jedna - dve vetičky o tom, prečo v hre vzniká konflikt postáv. Za tým samozrejme často stoja ženy, lásky, boje, politika a podobné životné strasti. V skratke: všade sú konflikty. Vyberte ten najdôležitejší a vypíšte ho. Väčšinou sa nachádza niekde vo vyvrcholení diela alebo v zápletke. V tejto časti prirodzene vrcholí...

Dramatické situácie sú na prvý pohľad veľmi jednoduché, je však dôležité sa zamyslieť a to je niekedy problém. Sme tu zas: Dráma. Na tú sme my dve hotové odborníčky a ak študujete na konzerve, mali by ste byť tiež. V dramatických situáciách nehľadáte len jeden najdôležitejší konflikt, ale všetky dôležité situácie, ktoré vám prídu dramatické. Tento...

Dôležitá rada na začiatok: Hľadajte ich aj tam, kde nie sú. Všade! V starších textoch sú symboly na každom kroku. Symboly môže obsahovať každá druhá veta a keď nie každá druhá, tak minimálne každá prvá. Pomôcka k hľadaniu symbolov: Po dočítaní si spomeňte, čo sa objavovalo najviac alebo čo podporilo tému divadelnej hry. Symboly mali aj Štúrovci...

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky